perjantai 4. joulukuuta 2020

D897. Miten näitä parannusohjeita kehittelen

 Nämä tautien ja vaivojen poarannusohjeet ovat terveisiin elämäntapoihin vertaamalla syntyneitä tai ainakin terveet elämäntavat ovat tärkeä osa niiden perustaa, muttei minulla viime vuosina niin kovin terveelliset elämäntavat ole ollut vaan pikemminkin ruokakeskeiset ja liian rauhalliset. Perustana on etenkin havaintokyky ja sanasto, jota terveet elämäntavat tuovat, esim. juodessa tuoremehua olen kiinnittänyt huomiota siihen, miltä mehu tuntuu, miten se vaikuttaa vireeseen ja elämään lähiaikoina, ja oppinut niin yhden elementin: tuoremehuin vaikutuksen, jota sitten voi käyttää jossakin, jos sitä tarvitaan. Niin olen terneiden elämäntapojen tuoman havaintokyvyn ja selkeyden kantamana keksinyt sanastoa, jolla näitä parannusohjeita laatia. Vastaavasti, jos sitten olen lukenut jostakin vaivasta kuultuani taudista mediassa, niin olen tuon tavallisen sanaston ja aiempien vaikutelmieni varassa yrittänyt luonnehtia sitä,mitä tuo vaiva, sen aiheuttava tilanne olisi tavallisen arkisen elämän näkövinkkelistä, esim. ylilyönti siinä ja siinä, havaintovirhe, sen ja sen unohtaminen, se ja se elämäntilanne, sen ja sen taidon vähäisyys, siihen ja siihen tunteeseen liittyvä elekieli ja olo, vai mitä arjesta tuttua, tai muuten elämän tavallisella järjellä tavoitettavia tapahtumis, puolia ym. Niin minulla on siitä arkijärkinen kuvaus jostakin, mikä aiemmin oli tauti tai vaiva, ja niin arkijärki usein tietää siihen jonkin parannuskeinonkin, esim. sivistyksen näkemyksen mukaisen tai terveitä elämäntapoja ja tunteidenmukaisuutta painottavan elämänviisauden näkemys. Ja opetustaidoillani olen sitteb laatinut siitä ohjeen, jos tuo keino tuntuu huojentavan sen vaivan pois tai huojentavan sitä aika paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti