perjantai 26. huhtikuuta 2019

D749. Robotisaatio ja useampien vaikutteiden tunnistaminen

Joskus joku liikkuu pakotetusti kuin tikku-ukko, eri tahtia ja kenties eri reittiä kuin haluaisi itse. Siihen voi olla syynä, että on päällekkäin muutamaa tai useampaa sosiaalista vaikutetta, joihin on luottanut, mutta jotka ovat hajamielisempiä, torjuvampia tms kuin tavallisesti, kenties sotkevat sinut johonkin toiseen tai toisenlaiseen ihmisryhmään. Kuten äsken näin vanhemman miehen, joka kulki keväisellä pihanurmella kohti metsikköä ja metsikön puiden tunnelma oli torjuva kuin ne olisivat olleet kohmeessa, samoin toki ensimmäiset hyönteiset, ja linnunlaulu tuntui sanovan, että hitaasti nyt,ja niin hänellä oli pakotetut liikkeet kuin kohmeinen lintu, puu, hyönteinen, pihalla usein leikkivät lapset yhtä aikaa kaikki jotenkin kapeampina vaikutteina kuin tavallisesti päiväsiaikaan niin, että ihminen itse litistyi väliin ja liikkui pakotetun hitaasti ja tuntui sitöä itse kummastelevan. Ihminen saattaa aiheuttaa moista toiselle, jos katsoo itsensä paljon taitavammaksi, elämänviisaammaksi ja sosiaalista silmää omaavammaksi mutta on jotenkin kaltaten tuota toista kohtaan epäreilu ja tuumii vaan, että tuo menee tuosta noin tonne noin ja vauhtia nyt, sassiin siitä. Eli näyttäis olevan jossain tekemisissä viisaamman aseman ja kovin palikkamallisen ohjeen kanssa, epäviisaan kenties armeijamaisen.

11.8.2019   Tätä blogia tehdessäni minulle on syntynyt uusi käsitys bakteereista, pöpöistä ja kenties pikkueliöistä, joita ihon pinnalla kenties elää. Tautien sijasta ne tuntuvat tuovan vaikutetta lähinnä ko pöpöjä tuottavan ihmisen elämäntavasta, sen uomista, vireestä, tavallisista tyoimista ja mielialasta, myös taitotasosta tunnelmineen. Niin esim. tropiikkilaiselta saatava sairastuttava pöpövaikute olisikin tuon tropiikkilaisen tavallisen elämän tasoista elämää: tokkuraista, ei niin elämänviisasta, ei niin taitavaa ja sellaisessa kunnossa arjen tehtävät selvittävää, sosiaalisuutensa tyypinkin siihen sovittaneena. Niinpä, kun koululaiset menevät kouluun ja siitä syntyy jokin kumma koulupakko, että menee vai ja lukee vain, vaikkei se oman ymmärryksen mukaan ole hyvä opiskelutapa tai vaikkei taitojen kannalta tarvitsisi vaan voisi lukea vapaamuotiisemmin, itsenäisemmin, ja tututkin monet tuumivat, että rahkeita luulisi olevan, niin voiko tuo vika, että menee kouluun kuin robotti ja lukee kuin sumussa kuin tyhmemmän tavalla, olla vaikutetta muilta perheenjäseniltä, koulun luokkatovereilta, opettajalta tai muilta koulun tiloissa liikkuvilta tai vapaa-aikana kohdatuilta, kuin pöpövaikute mutta vaikka tyytyväisten elämänuomien vaikute joltakulta, joka on niin paljon tyhempi, että koulu on hänelle sopivan tasoinen, tai moneltakin sellaiselta. Ja esim. jso joku haluaa lavastaa, että on luokkatoverien tasoinen vaikkei yllä sille tasolle, niin sellaiselta, jotka kai ovat niitä tyytyväisimpiä, mutta yleensähän tyytyväisimmät laittavat vähiten elämää varten ja eniten sietävät ja niin heidän mallinsa on kamalan huonoa elämää tuova niille, jotka eivät viihdy samassa.

19.3.2023   Jos itse on epävarma, hajamielinen tai heikoilla, niin usein luottaa ympäristön apuun ja ympäristö usein suotittelee, että työn tai opintojen perusperspektiivi ja perustekemisentapa ovat hyviä. Tällä tarkoitetaan tervehenkustä tervejärkistä tekemistä, jossa on sivistynyt maailmankuva mukana. Tästä tulee ongelmia, jos työn tms suositellun näkökulma onkin tekninen tai muuten huonolaatuinen. Hyvälaatuisen kirjallisuuden lukeminen kenties auttaisi. 

Elämässä on vaaroja, joita tarvitsee varoa. Jos on huonomuistinen, täytyy keksiä jokin toimiva järjestely siihen, jottei tee samaa moneen kertaan. Mutta jos vaara on iso, sitä kuuluukin varoa paljon ja huolella. 

Jos maailma on henkeä, saattaa äskettäisten tapaamisten, mielessä pyörivien asioiden, jonkun toisen mielipiteuden tms myötä tulla vaikytteita toisilta ja eri aihepiireistä niin että jossain välissä tekeekin niiden tavalla tai toiselle ihmiselle tyypillisiä tekoja. Sitä tapahtuu muutenkin, jos henkilö tai asia on jäänyt pyörimään mielessä niin että luppohetkenä luonnostaan tukee tehneeksi tämän tavalla tai mielessä pyörivän aihepiirin tekemusentavalla. Myös jos asunnoissa on hiiriä, rottia tms piiloutuneina, vpivat ne jäädä kohonkin ihmusellä mielessä olleeseen aiheeseen tai olettaa ihmisen tekevän tavallisia tekojaan, ja saada oletuksensa läpi samassa huoneessa olijoiden seuran tavalla, vaikkei ihminen itse haluaisi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti